In cursul ultimului an am facut o cercetare in mediul online.
Cercetarea a avut peste 1000 de respondenti din Romania.
Am vrut sa vad daca rezultatele corespund cu ceea ce sustine literatura occidentala.
Una dintre intrebari a fost: “Care e cea mai mare sursa de stres la serviciu pentru tine?”
Astfel am determinat cele mai importante trei surse de stres la serviciu.
Acestor trei surse li se adauga si o a patra care a fost mai putin prezenta, insa apare in literatura de specialitate.

Sa le luam pe rand:

1. Numarul si dificultatea sarcinilor
Atunci cand ai senzatia ca ziua de lucru ar trebui sa aiba 25 de ore si tot nu ai termina, e normal sa resimti stres.
Acest lucru se poate intampla fie datorita faptului ca numarul sarcinilor este prea mare intr-un timp prea scurt, fie sarcinile sunt prea dificile pentru capacitatile tale si atunci iti iau mult mai mult timp fata de cat ai disponibil.
Solutiile in primul caz vin pe de o parte din zona de gestionare a timpului.
Cum sa faci sa le potrivesti pe toate in calendarul tau si sa termini si in timp util?
Exista strategii de prioritizare a sarcinilor, usor de aplicat despre care vorbim pe larg in atelierele mele dedicate stresului la serviciu sau in articolele de pe aceasta pagina.
Pe de alta parte exista posibilitatea sa fi zis “Da” prea multor lucruri.
Aceste “Da”-uri uneori pot fi foarte subtile.
Spunem “Da” fiecarui email atunci cand il citim.
Spunem “Da” fiecarui apel telefonic atunci cand ne intrerupe.
Spunem “Da” fiecarui sms, fiecarui update de Facebook, fiecarui coleg care ne intrerupe.
Astfel cea de a doua solutie este sa inveti sa zici “Nu”, insa de cele mai multe ori aici intervin unele blocaje emotionale datorata unor convingeri in care crezi cu tarie.
Probabil iti spui lucruri de genul “Nu pot sa refuz, cine stie ce o sa se intample…”
Despartirea de aceste convingeri este una dintre solutii si “imprietenirea” cu emotiile de care fugim este o alta solutie.
Exista si aici mai multe strategii despre care vorbim pe larg in atelierele mele dedicate stresului la serviciu.

2. Relatiile cu sefii, colegii sau clientii
Aici modurile de interactiune toxice sunt la ordinea zilei.
Fie ca vorbim de sefi care nu accepta sa fie contrazisi sau sunt pasiv-agresivi.
Fie ca vorbim de colegi care te saboteaza in tot felul de moduri.
Acelasi lucru se poate intampla si cu anumiti clienti dificili.
Solutiile aici vin din zona strategiilor de comunicare.
De cele mai multe ori modul nostru de a comunica este invatat fie in copilarie, fie in scoala, in relatie cu cei care aveau grija de noi.
Aceste tipare de comunicare aduse in contextul de adulti, nu ne mai ajuta.
Exista moduri de a comunica prin care putem schimba toate aceste moduri de relationare cu ceilalti cu unele mai potrivite in contextul actual.
Aceste strategii au fost demonstrate de peste 40 de ani de catre psihologi, iar tehnicile de schimbare au devenit clasice in psihologie, insa nu sunt foarte cunoscute publicului larg.
Si despre acestea vorbim in atelierele mele dedicate stresului la serviciu sau in articolele de pe aceasta pagina.

3. Stresul schimbarilor
Aici avem de a face cu un paradox.
Orice schimbare a noastra sau a exteriorului, ne duce cu un pas in afara zonei noastre de confort.
In acel loc, in necunoscut, ajungem sa resimtim stres.
Dar acesta este un pas normal, pana cand invatam modalitati noi de a face fata situatiilor noi.
Paradoxal atunci cand invatam modalitati noi de a interactiona cu ceilalti, vom incepe sa resimtim si acest stres al schimbarii si adesea se intampla sa vrem sa revenim in zona de confort.
Insa in acea zona lucrurile se vor derula la fel ca in trecut.
Si despre aceste schimbari, discutam pe larg in atelierele mele sau in alte articole de aici.

4. Stresul adus “de acasa”
Aceasta este o sursa mentionata in literatura de specialitate, insa de cele mai multe ori este mai greu perceputa direct.
Atunci cand “acasa” avem probleme relationale, fie cu partenerul sau copiii ori restul familiei, resimtim stres.
Daca “acasa” avem probleme financiare sau de sanatate din nou resimtim stres.
Orice factor de stres este dus de acasa la serviciu si invers.
Astfel acasa ne inrautatim relatiile datorita stresului de la serviciu, iar la serviciu ne inrautatim situatia datorita stresului de acasa.
Exista metode de a separa aceste doua domenii importante in viata noastra si le discutam tot in atelierele mele sau in articolele de pe aceasta pagina.

In fond daca ar fi sa rezumam solutiile, toate au un principiu comun:
“Eliminarea comportamentelor care nu ne ajuta si inlocuirea cu unele care ne sunt benefice in situatia data”.

Chiar si atunci cand schimbarea reactiilor noastre nu e posibila, exista posibilitatea schimbarii perceptiei noastre asupra a ceea ce se intampla.

Despre toate acestea discutam pe larg in atelierele mele si in alte articole de pe aceasta pagina.

Eu sustin aceste seminarii de doua ori pe luna in Bucuresti.

Daca ti-am starnit curiozitatea poti sa gasesti mai multe detalii despre urmatorul atelier, dand click pe butonul de mai jos.

Detalii atelier

Leave a Reply

Your email address will not be published.