Bully-ingul este un comportament din ce in ce mai prezent la locurile de munca din Romania.

Cand vine vorba de stresul la serviciu, este una dintre cauzele pe care multi oameni le amintesc ca sursa de suferinta.

Sunt acei colegi cu un comportament toxic verbal si uneori si fizic care pot sa iti faca viata un calvar daca te-au luat in vizor.

Ce se intampla in mintea unui bully?

Nu stiu exact ce se intampla, insa cercetarile arata ca in majoritatea cazurilor un bully se “hraneste” cu slabiciunea celorlalti.

Cu cat te-a infuriat sau te-a pus la pamant prin vorbe sau gesturi, cu atat el este mai incurajat sa continue sa faca acelasi lucru.

Alte tipuri de bully-ing includ sabotarea proiectelor celorlalti pentru a avea bully-ul o imagine mai buna, intreruperea discursurilor in sedinte, etc.

Solutia este contraintuitiva.

Daca raspunzi cu forta, el va raspunde cu si mai multa forta.

Daca te infurii, el iti va apasa toate butoanele.

Daca simte ca te-a intimidat, el stie ca a mai marcat un gol in meciul sau intern intre el si ceilalti.

Bully-ul este un copil speriat, care a invatat ca metoda de supravietuire in societate, atacul.

De cele mai multe ori, probabil el insusi a fost victima a bully-ingului in familia de origine sau a invatat acest mod de relationare.

Care este solutia?

Vreau sa pornesc de la o imagine.

O relatie intre doi oameni este ca o franghie pe care amandoi o tin intinsa de capete.

Solutia este contraintuitiva.

Daca ramai agatat de franghie, ramai prins in dinamica bully-ului.

Orice agresor are nevoie de o victima.

Nu exista agresor fara prezenta unei victime.

Daca reactionezi violent la furie, el va lovi inapoi.

Solutia este sa lasi jos partea ta de franghie.

Insa trebuie sa faci acest lucru nu fugind sau evitandu-l (desi evitarea poate fi o solutie la inceput).

Poti face acest lucru mentinand contactul cu prezentul si nereactionand sub influenta emotiilor.

Pana la urma ce se intampla aici?

Fie ca iti starneste frica, rusine, furie sau alta emotie puternica, poti ramane in contact deschis cu aceste emotii.

Ele sunt fenomene tranzitorii pe care nu le poti controla, insa poti controla modul in care reactionezi.

John Forsyth, un psihoterapeut american, spunea ca “putem controla doar ceea ce facem cu mainile, picioarele si gura”.

Ideea principala este sa ramai calm(a) si relaxat(a) in fata a ceea ce spune / face.

Dar oare e posibil?

De obicei, cand un bully iti apasa butoanele, odata cu emotiile declansate incep sa apara ganduri asociate cu emotiile respective.

Poti sa ai ganduri anticipative interne de tipul “precis o sa inceapa iarasi”, “of cum mai scap de asta”, “iar m-a luat in vizor”, etc.

Poti sa iti imaginezi ce ai putea sa ii faci, dar nu esti in stare, etc.

Poti sa te simti pus(a) la colt ca un copil vinovat.

Sau poti chiar sa ai emotii legate de emotii: furie pe faptul ca esti furios(a), rusine pentru faptul ca esti rusinos(a), frica de faptul ca it va fi frica. Toate acestea pot veni la pachet cu ganduri in legatura cu ceea ce se intampla.

Dupa cum vedem, dinamicile emotionale sunt complexe.

Ca sa ramai in contact cu prezentul poti cultiva in primul rand acceptarea totala a situatiei respective, fara a amplifica dialogul intern. Nu vorbim de o acceptare pasiva venita din frica ci de o acceptare activa, deschisa si creativa venita din curaj.

De multe ori ne producem mai mult stres amplificand intern ceea ce se intampla deja.

In acelasi timp poti sa vezi gandurile ca ceea ce sunt de fapt: o reprezentare subiectiva a realitatii si nu realitatea obiectiva. Gandurile sunt ca o harta de care uneori uitam ca este diferita de teritoriul pe care il reprezinta.

Poti sa inveti sa accesezi partea din tine care observa ceea ce se intampla, care observa aceste ganduri, emotii si intamplari.

In fine, poti sa actionezi in linie cu ceea ce e important pentru tine in situatia respectiva, in linie cu valorile tale.

Practic trebuie sa inveti cum sa iti trasezi niste granite personale mai ferme, in care sa arati ca acel comportament nu va fi tolerat, insa nu dintr-o pozitie de frica, ci dintr-o pozitie centrata de calm si relaxare in fata a ceea ce se intampla.

In urmatoarele zile o sa public tot aici pe blog si cateva exercitii utile pentru a antrena aceste obiceiuri sanatoase.

Cei 6 factori: acceptarea, defuziunea cognitiva, contactul cu prezentul, pastrarea contactului cu partea care observa, claritatea asupra a ce te ajuta si ce nu precum si hotararea de a actiona in directia valorilor tale ii detaliem si antrenam in cursul online “Calm si relaxare in fata stresului la serviciu”. Acesti factori contribuie la cresterea flexibilitatii psihologice. Aceasta e direct corelata cu mai mult calm si relaxare in fata situatiilor stresante.

In programul online discutam detaliat cum se aplica acesti factori la situatiile des intalnite si care aduc stres la serviciu. Poti afla mai multe despre program dand click pe butonul de mai jos.

Detalii despre program

Leave a Reply

Your email address will not be published.