Creierul uman s-a dezvoltat de-a lungul a zeci de mii de ani de evolutie.
Pana acum cateva mii de ani, unul dintre cei mai importanti factori era supravietuirea.
In acele vremuri, era important sa nu te manance ursul, sa nu te izoleze tribul tau si sa nu mori de foame.

Daca am pune pe o axa, dezvoltarea speciei umane, aceste nevoi au fost eliminate relativ recent in toata economia evolutiei.
Astfel daca am compara istoria omenirii cu viata unui singur om, e ca si cum acesta a trait 75 de ani cu frica de supravietuire si in ultimele saptamani a rezolvat aceste probleme.
Mecanismul de adapatare al creierului de a scana pericole a ramas in picioare si o face in mod implicit.

Lupta pentru supravietuire are loc in jungla moderna pe teritoriul birourilor (desigur e doar un exemplu)
Sa vedem cum se aplica toate acestea la subiectul de azi.

Astfel, se poate intampla ca, un termen limita de predare a sarcinilor sa antreneze frica, sentimentul de tensiune si ganduri asociate cu ele.
Ce e de facut?
In viziunea mea sunt mai multe abordari in functie de scenariu.

In primul rand e foarte important daca poti controla sarcinile si ordinea in care sa le executi pentru ca abordarea este complet diferita.

Sa le luam pe rand:

1.Daca poti controla sarcinile si ordinea in care sa le executi

Daca poti controla aceste lucruri, si totusi te intalnesti cu presiunea termenelor limita, inseamna ca ai nevoie de mai multa organizare.

In aceasta situatie vorbim mai ales despre preventie si mai apoi despre rezistenta.

Una din metodele cele mai simple de organizare incepe prin clarificarea valorilor personale la serviciu si apoi balansarea acestora cu valorile organizatiei in care lucrezi.

Ce e important pentru tine?
Ce e important pentru organizatie?
Daca ai aranja aceste lucruri pe doua coloane, ai constata ca exista doua situatii in care poate sa fie un lucru pe care il ai de facut.

Vei constata ca exista sarcini valoroase pentru tine si in acelasi timp valoroase pentru organizatie si sarcini valoroase doar pentru una din parti.

Daca iti vei incepe de fiecare data ziua prioritizand sarcinile valoroase pentru organizatie cat si pentru tine, deja jumatate din problema va disparea de la sine.

Problemele presiunilor apar tot timpul pe sarcinile in care apare un conflict de valori intre tine si organizatie.
Aici trebuie gasit un echilibru.

Daca vei renunta mereu la sarcinile importante pentru tine, in favoarea organizatiei, pe termen lung vei resimti stres deoarece nu vei obtine satisfactie din munca ta.

Daca te vei pune pe primul loc pe tine si vei renunta la ce e important pentru organizatie, pe termen lung vei resimti stres deoarece munca ta nu va fi apreciata.

Acum sa vorbim de al doilea scenariu:

2. Nu poti controla sarcinile si ordinea in care sa le executi

Aici lucrurile devin mai complicate, insa nu imposibil de deslusit.

Daca nu poti sa alegi ordinea in care sa executi anumite sarcini, atunci cel mai probabil adesea te vei regasi opunand rezistenta la ceea ce se intampla.

Rezistenta apare si daca esti nevoit sa faci sarcini care nu iti plac, dar sunt utile organizatiei.

In ce forma apare aceasta rezistenta?

Fie ca dupa cateva ore iti piere cheful, fie ca ai conversatii interne despre sarcinile respective (“m-am saturat”,”iar a aparut asta”, “nu se mai termina odata”, “nu mai vine ora plecarii”, etc.)

Daca alegi sa te contopesti cu aceste ganduri, eficienta dispare si te trezesti petrecand minute in sir bombanind in gand ceea ce se intampla.
In tot acest timp eficienta ta scade si practic iti amplifici stresul.

Uneori acestea sunt moduri de a reactiona, cu care suntem obisnuiti inca de la varste fragede.
Astfel unii dintre noi sunt “eterne victime”, chiar daca situatia reala nu reflecta neaparat acest lucru.
Nu vreau sa para ca blamez oamenii care se vaita, pentru ca reactia poate fi de multe ori legitima.

Insa vreau sa atrag atentia asupra faptului ca uneori vaicareala nu te ajuta si o relatie mai constienta cu ceea ce se intampla e mai utila.
Cu cat pastrezi mai mult contactul cu prezentul intr-un mod deschis, cu atat iesi din povestile care te-ai obisnuit sa le spui despre tine si despre lume.
Si atunci poti sa vezi daca acele povesti te ajuta in situatia de fata sau nu.

Odata constientizat ceea ce se intampla, poti actiona chiar in ciuda a ceea ce mintea iti spune, insa in directia valorilor tale.

Daca pentru tine e important sa ai performanta la serviciu, atunci poti da prioritate organizatiei atunci cand e nevoie de tine.
Similar, daca mereu te pui pe tine pe ultimul loc, atunci asta duce la burnout.
Din cand in cand acorda-ti timp de respiro.

Atunci cand actionezi in directia valorilor tale, rezultatul de cele mai multe ori va fi de satisfactie, insa de multe ori te vei lovi si de emotii nedorite.

S-ar putea sa iti fie frica sa te relaxezi, atunci cand termenul se apropie.

Studiile arata ca avem eficienta mai mare daca introducem blocuri de 5-10 minute pauza la 60-90 de minute de munca focalizata.
Poate vei intalni si frica, furie sau tristete atunci cand actionezi conform valorilor tale, insa iti garantez ca poti actiona in ciuda acestor emotii si ganduri asociate.

Cu cat vei invata sa accepti ceea ce se intampla, vei putea constientiza ce te ajuta cel mai mult in acel moment.
Uneori poate fi o pauza, alteori poate fi actiune.

Dar pentru asta trebuie sa iesi din povesti si sa ai sinceritate fata de tine.

In programul online “Calm si relaxare in fata stresului la serviciu” vorbesc despre toate aceste lucruri si despre cei 6 factori care conduc la o atitudine mai relaxata si increzatoare in fata a orice apare in fiecare moment.

Invatam sa fim in contact cu prezentul, sa acceptam ceea ce se intampla, sa ne observam gandurile si emotiile, sa avem claritate asupra valorilor noastre si sa actionam in directia lor.

Pentru detalii da click pe butonul de mai jos.

Detalii despre program


Leave a Reply

Your email address will not be published.