Era undeva prin 2004-2005.
Ne descoperisem nisa agentiilor de turism si dezvoltasem prima versiune de backoffice.
Dar inaintam greu.
Pe de o parte inca nu cunosteam bine domeniul, pe de alta parte aveam nevoie de bani pentru dezvoltarea produsului, care la vremea respectiva insemna sa avem bani de bere seara, dupa ce dezvoltam ziua.
Aveam 25 de ani.
Realitatea business-ului de atunci era cam asa: gaseam un client, faceam o prezentare si gaseam o gramada de idei noi de care aveau nevoie. Propuneam un pret de vanzare care sa acopere si adaptarile produsului la client si speram ca urmatorul sa nu mai vrea nimic si sa facem doar profit.
Ei bine fiecare client avea nevoi noi si am tinut-o multi ani asa.
Problema cu acest model este ca desi teoretic functioneaza, in practica nastea frustrari de ambele parti. Dupa ce clientul platea un avans, treceam la treaba. Pe masura ce dezvoltam, clientul venea cu idei noi pe care nu stia sa le articuleze inca de la inceput si nu mai dorea sa plateasca in plus pentru ele. Astfel ca pentru a mai obtine transele de dupa avans, era un du-te vino continuu in care munceam mai mult decat incasam.
Asta ducea la probleme mari de cash-flow.
Clientii mari ne tineau ocupati si nu mai aveam timp de vanzari sau de business.
Traiam de la un contract la altul.
Asa ca simteam nevoia unui venit constant.
Imi aduc aminte si acum acel drum Bucuresti-Brasov in care spre un client ne-am gandit sa schimbam modul de comercializare a produsului. Daca in loc sa cerem o singura taxa initiala, am cere un abonament lunar. Cum s-ar schimba lucrurile?
Evident ca sunt multe dezavantaje. Venitul lunar e mic la inceput si costurile mari. Insa pe masura ce am avut un produs stabil. Am putut sa separam extra-dezvoltarile de core-ul produsului si sa construim un cash-flow stabil.
Ne placea sa glumim ca noi ne marim salariul luna de luna cu fiecare client nou.
Pe atunci eram doar doi asociati (programatori amandoi) si inca un om la suport.
Nu a fost simpla nici cresterea sub acest model, dar peste multi ani, acest model a devenit popular in toata lumea si se chema SaaS.
Noi l-am descoperit din greseala, insa acum nu vedem businessul software altfel.